Squonk plays Genesis



~ The Story of Genesis ~

Jan Nieuwenhuis ~

basgitaar & -pedals, 6- en 12-string, zang
Foto: Made by Greet

Mijn muzikale leven begon met pianoles. Ik was toen een jaar of 8. Het was en bleef klassiek piano en daar had ik geen probleem mee want ik vond dat prachtig. Maar na een jaar of 7 lessen kreeg ik toch een probleem met de discipline van het studeren en ben ik ermee gestopt. Best jammer achteraf want ik kon aardig spelen tegen die tijd. In mijn jeugd luisterde ik vooral naar popmuziek op de radio, maar ook wel de wat meer symfonische bands. Bij de eerste platen die ik kocht van mijn zakgeld zaten Queen, Pink Floyd en Camel, en niet veel later leerde ik via de vriend van mijn zus Genesis, Frank Zappa en de Van Der Graaf Generator kennen, wat wel een inspiratie was.

Nadat ik met pianoles was gestopt ben ik toch altijd wel blijven pingelen op toetsen, ik blijf het gewoon leuk vinden. Maar al snel daarna ontdekte ik rond m'n 16e de gitaar. In het eerste jaar van mijn studie kocht ik een electrische gitaar en ben ik heel veel gaan spelen, maar nooit in bandjes. Wel wat gelegenheidsdingetjes op feestjes gedaan. Ik probeerde om van zo'n beetje alles dat ik hoorde, de akkoorden, loopjes en solo's uit te zoeken. En ik luisterde toen naar heel veel muziek, de campusfonotheek in Enschede opende muzikale deuren. Veel Clapton en de Eagles, en via anderen leerde ik the Police, Simple Minds, Marillion, Jethro Tull en nog een heleboel andere bands kennen. Tull was met name een stimulans om (beter) akoestisch te leren spelen, en dat is nog steeds zo.

Foto: Made by Greet

Tegen het eind van m'n studie liet een huisgenoot me Moving Pictures van Rush horen en dat sloeg in als een bom, hoe had ik dat al die jaren kunnen missen? Een tijdje na m'n studie kocht ik voor de lol een bas, met name omdat ik een groot fan was/ben van Geddy Lee. Ik ging zijn basspel uitzoeken en kwam er al snel achter dat dat nog niet meeviel. Maar ik vond het wel ontzettend gaaf om te doen, ik voelde direct dat dit mijn instrument zou zijn. Een collega (Martin Kooke) vertelde dat hij gitaar speelde en ook in bandjes en ik zei dat als hij eens een gitarist of bassist zocht, me dat wel leuk leek. Ik was dat al lang weer vergeten toen hij een jaar later vroeg of ik in een nieuw progbandje wilde spelen. Hij kende een drummer en ik vroeg een vriend of hij wilde zingen en mijn broer of die wilde toetsen. Die band werd Pendulum. Het bulkte van het talent maar na een paar jaar stopte m'n broer ermee omdat hij ging verhuizen. We gingen daarna nog een tijdje verder onder de naam Salmacis (jawel) maar rond 2002 stopte dat definitief.

Rond die tijd leerde ik (via Martin) ook de muziek van de Flower Kings kennen en werd ik een groot fan van hun bassist Jonas Reingold. Dat bracht me er ook weer toe om meer naar muziek van oa. Weather Report (Jaco Pastorius) te gaan luisteren.

Met de drummer van Pendulum en een andere gitarist ging ik kort daarna verder met een meer technische progband (The Art of Deception). Door veel bezettingswisselingen ging het schrijven en instuderen van materiaal heel traag en uiteindelijk hebben we er nooit mee opgetreden maar wel nog een demo mee opgenomen. Daarna heb ik 2 1/2 jaar gebast bij de Melon Pack, een funk/rock/trip/jam/feestband (eigen werk) waarmee we nog de regiofinale van de Emergenza haalden en speelden in P60 en de Melkweg. Voor mij was dit soort muziek natuurlijk een hele nieuwe tak van sport dus daar heb ik veel geleerd.

Begin 2011 kreeg ik bericht van Edwin (Roes) of ik zin had om bij Squonk te komen spelen. Nou ik dacht het wel, zo'n kans laat je niet lopen! We zijn nu een paar jaar bezig in deze bezetting en het is nog steeds even leuk ;-)

Social Media / Internet

Squonk - geschiedenis

  • 2006 - Hoe het begon
  • 2008 - De eerste optredens
  • 2011 - Heden